news-background
news-background

بزرگترین شکست‌های تجاری سال ۲۰۲۳: فیلم The Marvels در رتبه اول با زیان ۲۳۷ میلیون دلاری

دیزنی بر فهرست بزرگترین بمب‌های تجاری سال گذشته میلادی حکمفرمایی می‌کند. «ددلاین» در گزارش زیان‌آورترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ را معرفی کرده که نشان می‌دهد چهار عنوان آن را استودیوی دیزنی ساخته است.

دیزنی معمولاً به لطف فیلم‌های مارول بخش اعظمی از فهرست سودآورترین فیلم‌های سال را داشت. «باب آیگر» که پس از دوران ناموفق «باب چاپک» به استودیو بازگشته بود سعی کرد کیفیت را بر کمیت ترجیح دهد و دیزنی را به اوج برگرداند.

اپل که سال گذشته دو فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری «ناپلئون» (Napoleon) و «قاتلان ماه گل» (Killers of the Flower Moon) را با «ریدلی اسکات» و «مارتین اسکورسیزی» ساخت در این فهرست دیده نمی‌شود. اما اپل یک کمپانی فناوری است و تولید فیلم بخش کوچکی از درآمدهایش را پوشش می‌دهد. این کمپانی اساساً با تولید پروژه‌های پرخرج برای پلتفرم استریم اپل تی‌وی+ بازاریابی می‌کند و مقایسه آن با دیزنی منطقی به نظر نمی‌رسد.

«مارول‌ها» (The Marvels) که دنباله‌ای برای «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) با بازی «بری لارسن» بود با ۲۳۷ میلیون دلار در رتبه اول زیان‌آورترین فیلم‌های سال قرار گرفته است. قسمت اول این فیلم ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ فروخت و اولین فیلم زن-محور «دنیای سینمایی مارول» بود. اعتصاب بازیگران در بازاریابی این دنبال بی‌تأثیر نبود اما هواداران مارول استقبالی به گرمی قسمت اول از آن به عمل نیاوردند و بسیاری از آن‌ها ترجیح دادند فیلم را در زمان انتشار از پلتفرم‌های دیجیتال ببیند.

فیلم «فلش» (The Flash) برادران وارنر و دی‌سی با زیان ۱۵۵ میلیون دلاری در رتبه دوم جای گرفته است. این فیلم پیش از اعتصاب بازیگران اکران شد اما حواشی مرتبط با زندگی شخصی «ازرا میلر» ضربه مهلکی به فیلم زد و حتی کارگردانی مثل «اندی موسکیتی» (It) و بازگشت «بتمن» با بازی «مایکل کیتون» و «سوپرمن» با بازی «نیکلاس کیج» یا حمایت «جیمز گان» مدیر جدید استودیوی دی‌سی نجاب‌بخش نبود.

«ایندیانا جونز ۵» (Indiana Jones and the Dial of Destiny) با زیان ۱۴۳ میلیون دلار دومین فیلم دیزنی در این فهرست است. «هریسون فورد» برای آخرین بار در این چندگانه مقابل دوربین «جیمز منگولد» رفت اما این شایعه شنیده شد که تدوین‌گران فیلم تا دقایق آخر مشغول ویرایش بوده‌اند تا به شکلی مخاطب زیر ۴۰ ساله را به سالن‌های سینما بکشانند. قسمت قبلی فیلم ۷۸۶ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته بود.

انیمیشن «آرزو» (Wish) ۱۳۱ میلیون دلار به دیزنی زیان وارد کرده است. این فیلم در تعطیلات شکرگزاری اکران شد و ناکامی انیمیشن «دنیای عجیب» (Strange World) را تکرار کرد. مخاطبین خیلی زود متوجه شدند که این انیمیشن بیشتر برای تجلیل از استودیو ساخته شده تا روایت یک داستان.

«عمارت تسخیر شده» (Haunted Mansion) دیزنی با ۱۱۷ میلیون دلار زیان‌آوری در رتبه پنجم است. این فیلم در ماه ژوئیه اکران شد و اولین قربانی اعتصاب بازیگران بود. از سوی دیگر این فیلم باید با «باربی» (Barbie) و «لاک‌پشت‌های نینجا» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem) رقابت می‌کرد که مخاطبین جوان‌تر را می‌ربودند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۳۱

خیلی خنده داره . یه مقاله دیگه از مین استریم هالیوود، از ددلاین . اگه اعتصاب تاثیر داشت اپنهایمر و باربی بیشتر از یک میلیارد نمیفروختن . عدم استقبال مخاطبین به خاطر کیفیت بد این فیلمهاست نه اعتصاب نه دیدنشون از سرویس های استریم

نمایش اسپویل